När straffåldern sänktes – och sedan höjdes igen: Vad Sverige kan lära av Danma
När straffåldern sänktes – och sedan höjdes igen: Vad Sverige kan lära av Danmark
Debatten om straffåldern för unga lagöverträdare är het i Sverige. Ska vi sänka den? Kommer det att stoppa den eskalerande ungdomskriminaliteten? För att hitta svar kan vi blicka mot vårt grannland Danmark, som redan har gjort det – och sedan ångrat sig.
Danmarks korta experiment med 14 år
År 2010 tog Danmark ett kontroversiellt steg och sänkte sin straffmyndighetsålder från 15 till 14 år.
Men beslutet var inte baserat på forskning eller evidens, utan snarare på "politisk vilja".
En dyrköpt läxa:
På mindre än två år efter sänkningen, år 2012, ändrade Danmark tillbaka straffåldern till 15 år.
återföll i brott i högre utsträckning än de som hanterades av sociala myndigheter.
Forskningen var tydlig: ett system med mindre inblandning av rättsväsendet är att föredra om syftet är att motverka kriminalitet bland barn och unga och säkerställa deras skolgång.
Sveriges långa tradition och den aktuella debatten
Sverige har en lång och stabil tradition med en straffmyndighetsålder på 15 år, en princip som har gällt sedan 1864.
Men nu är Sverige mitt i en intensiv debatt. En statlig utredning överväger att sänka straffmyndighetsåldern till 14 år för vissa allvarliga brott, som kan ge minst fyra års fängelse.
Kritiken är stark:
Förslaget möter dock hård kritik från organisationer som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och BRIS (Barnens Rätt i Samhället).
Likheter och skillnader i kampen mot gängkriminalitet
Både Sverige och Danmark står inför liknande utmaningar med gängkriminalitet och har svarat med en allmän trend mot strängare straff.
Men det finns också viktiga skillnader:
Straffåldern: Danmark har testat och återgått till 15 år efter negativa erfarenheter, medan Sverige nu överväger att sänka den trots dessa varningar.
Fokus i gängpaket: Sverige lägger större vikt vid allmänprevention, med långsiktiga investeringar i sociala insatser och skolor.
Danmark fokuserar mer på individuell prevention och direkta straffåtgärder mot gängmedlemmar.Ungdomar i gängpaket: Den danska handlingsplanen mot gängkriminalitet innehåller inga specifika åtgärder riktade mot barn och unga.
Den svenska planen har däremot elva åtgärder som rör strängare straff för unga, inklusive att avskaffa straffrabatter för unga vuxna.Språkbruk: Danmark använder termer som "utlänningar" och "etnicitet" i sina policydokument om gängkriminalitet, vilket inte förekommer i de svenska planerna.
Vad kan vi lära?
Danmarks erfarenhet är en tydlig varningssignal: att sänka straffmyndighetsåldern är ingen enkel lösning på komplexa samhällsproblem. Det kan snarare förvärra situationen för de unga det är tänkt att hjälpa.
Medan Sverige brottas med hur man bäst ska hantera ungdomskriminalitet, särskilt i gängmiljöer, står vi vid ett vägskäl. Ska vi följa Danmarks exempel och lära av deras misstag, eller riskera att upprepa dem? Frågan är inte bara om vi ska straffa hårdare, utan om vi ska straffa smartare – med fokus på vad som faktiskt förebygger brott och ger unga en chans till ett liv utanför kriminalitet.



Kommentarer
Skicka en kommentar